Dzień Ziemi 2016

Ostatnio coraz większą wagę przywiązuje się do problemu ochrony środowiska naturalnego, dlatego zdecydowaliśmy się na przybliżenie tego zagadnienia uczniom naszej szkoły. W kwietniu  zbliżał się światowy Dzień Ziemi. Wspólnie  uznaliśmy, że jest to doskonały czas na wdrożenie projektu edukacyjnego związanego z ekologią;  

                                                          

                              ,,Ziemia –planeta na której żyję’’.

 

Opracowanie projektu:


               mgr Barbara Cała

               mgr Aneta Machnik

 

Cele szczegółowe:

  • Uwrażliwienie na piękno przyrody
  • Kształtowanie świadomości ekologicznej u dzieci
  • Przedstawienie zagrożeń, na jakie narażona jest Ziemia ze strony człowieka
  • Wdrażanie nawyków sprzyjających zachowaniom proekologicznym
  • Wpajanie dzieciom potrzeby ochrony środowiska naturalnego
  •  Wyszukiwanie informacji na tematy proekologiczne
  • Zaznajomienie dzieci z podstawowymi zasadami ochrony środowiska
  • Uświadomienie dzieciom ich roli w walce o ochronę środowiska
  • Rozwijanie kreatywności dzieci wiejskich

Uczestnicy projektu:

  • uczniowie  Szkoły Podstawowej w Łętkowicach: klasy I- VI

Czas trwania projektu:

  • III 2016r – IV 2016r

Miejsce realizacji:

  • Szkoła Podstawowa w Łętkowicach
  • najbliższa okolica

 

   SPOSOBY REALIZACJI

  1. Przedstawienie projektu dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej
  2. Podział uczniów na ekozespoły i powierzenie im określonych zadań .
  • Zorganizowanie apelu, na którym poinformowano klasy o naszym projekcie

Podzielenie społeczności uczniowskiej na ekozespoły i losowanie zagadnień do opracowania w formie meta planu

  • Klasa I – „Odpady”
  • Klasa II – „Żywność”
  • Klasa III – „Zanieczyszczenia wód”
  • Klas IV – „Zatrucie środowiska
  •  Klasa VI – „Ratujemy rośliny i zwierzęta”
  •  Wystawa i prezentacja przygotowanych metaplanów przez poszczególne ekozespoły

3.Pokaz mody ekologicznej- ,,Cuda z odpadów,, -klasa IV

4.Przygotowanie apelu z okazji Dnia Ziemi.

  • Dekoracja sali
  • Przygotowanie uczniów do występów
    • Klasa III – „Ziemia –planeta, na której żyję’’- przygotowanie przedstawienia związanego z ekologią
    • Klasa I , II -recytacja wierszy o tematyce ekologicznej
    •  Klasa I, II i III  - Nauka piosenki ekologicznej pt. ,,Ziemia to wyspa zielona’ ’i ,, ,,Świat woła o pomoc ,,

 5.   Multimedialna prezentacja- ,,Piękne krajobrazy Polski’’ –klasa VI

 

EFEKTY PODJĘTYCH DZIAŁAŃ 

      W czasie realizacji projektu uczniowie twórczo współpracowali w grupach. Z chęcią i zaangażowaniem wyszukiwali  potrzebne im informacje .       
      Aktywnie uczestniczyli w cyklu lekcji poświęconych tematyce ekologicznej.

       22 kwietnia z okazji   Dnia Ziemi przeprowadzono okolicznościowy apel. Wcześniej udekorowano salę .Pierwsza cześć apelu była poświęcona występom artystycznym  .Klasa III przedstawiła inscenizacją pt. „Ziemia planeta na której żyję” . Klasy I i II wspaniale recytowały wiersze o tematyce ekologicznej. Uczniowie tych klas pięknie zaśpiewali   piosenki o ochronie środowiska. Dzieci z klasy czwartej zorganizowały pokaz mody ekologicznej pod hasłem ,,Cuda z odpadów”. W drugiej części  apelu poszczególne ekozespoły  zaprezentowały  przygotowane  przez siebie zagadnienia .Dzieci wykazały się swoją kreatywnością przy projektowaniu i wykonaniu metaplanów, wykorzystując  różnorakie techniki plastyczne. Wymagało to od nich dużego zaangażowania i wyszukiwania potrzebnych materiałów . Na koniec apelu zaplanowano multimedialny pokaz ,,Piękne krajobrazy” przygotowany przez uczniów klasy szóstej. Uczniom szczególnie spodobał się pokaz mody prezentujący stroje wykonane z materiałów do wtórnego wykorzystania takich jak :papier , folia i metal. Dzieci , które go przygotowały zostały nagrodzone wielkimi brawami za pomysłowość i wielką fantazję. Przeprowadzona wśród uczniów analiza wykazała, że 100% uczniów stwierdziło, że chętnie brało udział w tym projekcie, a powierzone im zadania okazały się bardzo interesujące .

                  Dzieląc się swoimi wiadomościami cała społeczność uczniowska pogłębiła swą wiedzę na tematy ekologiczne.